< februari 2023 >
|
De kosten voor de werkruimte in onze eigen woning kun je gewoon aftrekken

Bovenstaande opmerking krijgt iQOUNT adviseurs en accountants wel vaker wanneer ondernemers, bijvoorbeeld tijdens een borrel/netwerkbijeenkomst elkaar weer eens gesproken hebben.
Het klinkt uiteraard leuk, maar in slechts een beperkt aantal gevallen gaat dit daadwerkelijk op en leidt dit tevens tot substantiële voordelen.
Om kantoorkosten te besparen beginnen veel startende ondernemers tegenwoordig vaak hun onderneming aan huis. Eind 2013 waren er achthonderdduizend zzp'ers, waarvan de meerderheid (deels) vanuit huis werkt. De fiscale regeling voor werkruimte is over het algemeen wel bekend, maar wordt niet altijd gebruikt of wordt vaak onterecht toegepast.
Hoe werkt de regeling dan?
De kosten en lasten van een werkruimte thuis zijn als hoofdregel niet aftrekbaar, tenzij de werkruimte een naar 'verkeersopvatting' zelfstandig gedeelte van de eigen woning vormt. Over het algemeen kan gezegd worden dat een werkruimte zelfstandig is als het naar verkeersopvattingen een zelfstandig gedeelte van de eigen woning vormt en te onderscheiden is door uiterlijke kenmerken, zoals een eigen opgang of ingang, andere voorzieningen in de werkruimte zoals eigen sanitair (toilet en watervoorziening), etc. De werkruimte zou dus feitelijk ook als zodanig moeten kunnen worden verhuurd aan bijvoorbeeld een onbekende.
Indien een ruimte dus fiscaal als werkruimte gekwalificeerd kan worden, dan is een belangrijke eerste horde genomen. Bij een werkruimte die tot het privé vermogen gerekend wordt, is voor aftrek tevens de inkomenseis een bepalende factor.
Is er alleen een werkruimte in de eigen woning, dan moet de ondernemer tenminste 70% van het inkomen uit box 1 (winst, loon en bijverdiensten) in of vanuit die werkruimte verdienen. Volgende eis is dat hij/zij tenminste 30% van de inkomsten in de werkruimte verdient. Is er ook elders nog een werkruimte, dan moet hij/zij tenminste 70% van het inkomen uit box 1 in de werkruimte thuis verdienen
En wat mag ik dan aftrekken?
De ondernemer mag 4% van de WOZ-waarde van de werkruimte aftrekken , alsmede de overige kosten van de werkruimte, zoals energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp) aftrekken.
Let wel: het gedeelte van de woz-waarde en de hypotheek dat toe te rekenen is aan de werkruimte, doet niet meer mee in de aftrek eigen woning in box I.
Blijft een lastig verhaal, toch? Wij vinden dit boeiend werk en helpen u daarom graag om de juiste keuzes te maken en fiscaal optimaal te profiteren!
Wessel Hees
iQOUNT
Daltonstraat 22, 3846 BX Harderwijk
t 0341 - 740 800 | f 0341 - 740 801
wessel@iqount.nl | www.iqount.nl
Meer informatie | Allesvan.nl Harderwijk en Hierden | iQOUNT adviseurs & accountants
« terug